18/05/2019

Met OffSet, het laatste concept van CUPACLAD Design, garandeert CUPA PIZARRAS dat leisteen in beweging blijft

CUPA PIZARRAS is wereldwijd marktleider in natuurleien en zet schalie om sinds 1892. Eeuwenoude knowhow die het bedrijf ten dienste stelt van een moderne, ambitieuze architectuur dankzij CUPACLAD Design, het ontwerpbureau dat focust op onderzoek en innovatie. Door de competenties en creativiteit van ingenieurs en architecten samen te voegen, biedt CUPA PIZARRAS nu OffSet aan, het 7e geventileerde gevelconcept. Een nieuw aanbod dat is aangepast aan de reƫle behoeften van de bouwplaats die speelt met diagonalen en verschuivingen om lijnen en codes te breken.

CUPACLAD Design OFFSET, design asymƩtrique pour faƧades ventilƩes

7 geventileerde gevelconcepten ter beschikking van de bouwers

In 2016 richt CUPA PIZARRAS, om het beeld van het traditionele materiaal dat uitsluitend wordt gebruik voor lineaire toepassingen om te keren, Ā CUPACLAD Design op, een ontwerpbureau om de creativiteit van architecten aan te wakkeren met unieke composities. Doelstelling: al het potentieel van leisteen in de verf zetten ā€“ zijn duurzaamheid, zijn mineraliteit, het schitterende lichtspel ā€“ in een moderne en gewaagde architectuur. Door in te spelen op de verticaliteit, de diversiteit van de vormen en texturen. Momenteel zijn er 7 concepten ontwikkeld.

Sinds 2016 lanceerde CUPACLAD Design een eerste uitdaging voor architecten met 3 concepten: Honeycomb, een combinatie van zeshoeken geĆÆnspireerd op de natuur, Diagonal met zijn eenvoudige geometrische vormen, Ascent dat inzet op het samenbrengen van ruiten en trapeziums. In 2017 voegde het ontwerpbureau er Lineal aan toe, een nieuw formaat van kleuren en materialen. In 2018 combineerde Shield natuurleisteen met hout en zette Wave leisteen in beweging dankzij de zigzagvorm.

dibujo del concepto de fachada ventilada CUPACLAD OFFSET

Deze 7 voorstellen (plus OffSet, de laatste in de rij) zijn technisch betrouwbaar en kunnen onmiddellijk ter beschikking worden gesteld van de bouwers.

Natalia Nunez, architect en productmanager bij CUPA PIZARRAS, dringt aan op deze dimensie: innovatie systeem voor geventileerde gevels in natuurleien CUPACLAD Design OFFSET :innovant systĆØme de faƧade ventilĆ©e en ardoise naturelle CUPACLAD Design OFFSET

De concepten die we ontwikkelen via CUPACLAD Design zijn innovatief, maar niet uit de lucht gegrepen. Het is niet alleen de bedoeling om te creƫren om het potentieel van leisteen te laten zien of om prospecten te overtuigen. De 7 voorstellen die wij ter beschikking stellen van architecten houden rekening met de behoeften van de bouwplaats en zijn eenvoudig te installeren. Bij ontvangst van een bestelling kunnen wij het proces voor een specifiek snijbeeld van leisteen eenvoudig opstarten en de indiener van het project begeleiden bij de plaatsing van de gewenste gevel. Via CUPACLAD Design projecteren wij leisteen op de architecturale trends van vandaag en morgen.

Offset: leisteen in beweging dankzij verschuivingen en gebroken lijnen

In 2019 breidt CUPACLAD Design deze denkoefening met OffSet uit met naar beweging. Na Wave blijft het ontwerpbureau het zeethema verkennen door de montage van gefreesde schubben dankzij een onzichtbaar bevestigingssysteem. OffSet speelt met verschuivingen en de verstrengeling van leistenen ā€“ 2 formaten: 50Ɨ20/25 cm en 50 x 22/18cm ā€“ om het effect van een hectisch design op te wekken.

Het draait hier niet om het nivelleren van lamellen, maar om codes en lijnen te verbreken om de gevel te laten trillen, en tegelijkertijd een precieze plaatsing te blijven garanderen. OffSet kadert deze hyperactiviteit dankzij zwarte en donkergrijze nuances in de leisteen die voor een extra elegante toets zorgen.

DIMENSIES LEIN FORMATEN DIKTE
50×20/25 cm